سلامت و تقویت جنسی

راهکار کاهش اثرات ناشی از مصرف دارو استروئیدی در روابط جنسی

مصرف دارو استروئیدی در روابط جنسی

استروئید چیست؟ اثر مصرف دارو استروئیدی در روابط جنسی چیست؟ در این مقاله ما سعی داریم با پرداختن به انواع استروئیدها و نحوه عملکرد آن ها به اثرات جانبی ناشی از مصرف این داروها علی الخصوص اثرات ناشی از مصرف داروهای استروئیدی در روابط جنسی بپردازیم و در انتها نیز با دادن یک راهکار عوارض ناشی از مصرف این داروها را به حداقل برسانیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و قیمت مکمل های ورزشی حاوی پروتئین

استروئید چیست؟

استروئید چیست

قبل از اینکه به راهکار کاهش اثرات ناشی از مصرف دارو استروئیدی در روابط جنسی بپردازیم ابتدا برای درک بهتر به تعریف استروئید اشاره کرده ایم. استروئید ها غالبا مواد شیمیایی و هورمون هایی هستند که بدن به صورت طبیعی آن ها را تولید می کند استروئید ها وظایف مختلفی بر عهده دارند از این وظایف می توان به کمک به رشد اندام ها و بافت ها و حتی کمک به بچه دار شدن و … اشاره کرد.

استروئیدها در بخش های مختلف بدن تولید می شوند که شامل:

  • غدد جنسی (‌بیضه ها و تخمدان ها): شامل تستوسترون و دیگر هورمون های جنسی می باشد
  • در بخش قشری غده فوق کلیه: باعث تولید کورتیکواستروئیدها مثل آلدوسترون و کورتیزول می باشد.

 

منظور از داروهای استروئیدی چیست؟

وقتی ما از کلمه استروئید در بین داروها استفاده می کنیم منظور دو نوع زیر می باشد:

  • کورتیکو استروئیدها
  • استروئیدهای آنابولیک – آندروژنیک (به اختصار آنابولیک)

 

کورتیکواستروئیدها چه داروهایی هستند؟

در زمان مصرف داروها خصوصا داروهایی که پایه هورمونی دارند عوارض مختلفی مثل تاثیر آن ها بر انواع سرطان و تمایلات جنسی بیان می شود. ما در اینجا تمرکزمان را بر روی این سوال که مصرف دارو استروئیدی در روابط جنسی چه اثراتی به همراه دارند، گذاشته ایم.

کورتیکواستروئیدها از نوعی چربی خاص تولید می شود که ماده اولیه این چربی ها کلسترول است و در کبد از آن برای تولید هورمون های مختلفی را می سازد. از مهم ترین آن ها می توان به کورتیزول اشاره کرد. این هورمون از غده فوق کلیه ترشح شده و به هورمون استرس شناخته می شود.

مطالعه بیشتر: هورمون استروئید: آیا مصرف دوز کم آن ضروری است؟

مشهورترین داروهای کورتیکواستروئیدی

قبل از ارائه راهکارها درباره مصرف دارو استروئیدی در روابط جنسی به معروف ترین داروهای استروئیدی اشاره کرده ایم. از شناخته شده ترین داروهای این دسته می توان به دگزامتازون، بتامتازون، پردنیزولون، بکلومتازون، فلوتیکازون، تریامسینولون و … اشاره کرد هر کدام از این نوع شکل ها مصرف مختلفی دارد. مثلا دگزا متازون به شکل های آمپول قرص قطره و پماد در دسترس می باشد.

 

موارد مصرف داروهای کورتیکواستروئید

بیشترین موارد مصرف این داروها شامل موارد زیر می باشد:

  • کاهش التهاب و تورم
  • درمان آسم
  • درمان لوپوس
  • درمان بیماری های ریوی مثل آسم
  • درمان بیماری ها و التهابات پوستی مثل اگزما

نکته: ورزشکاران و خصوصا بدنسازان نسبت به افراد عادی بیشتر در معرض آسیب ها خصوصا آسیب های عضلانی می باشند در نتیجه برای کاهش درد و تورم عضلانی تمایل بیشتری به مصرف این داروها دارند.

 

کاهش درد و تورم عضلانی با استروئید

 

استروئیدهای آنابولیک – آندروژنیک (‌آنابولیک ها)‌

این نوع از استروئیدها پیش ساز تولید هورمون نیستند بلکه هورمون هایی هستند که به صورت مصنوعی ساخته شده اند. این هورمون ها براساس هورمون های جنسی مردانه تولید می شوند. قوی ترین واصلی ترین هورمون مردانه تستوسترون می باشد. این هورمون باعث بروز صفات جنسی در آقایان مثل کلفت شدن صدا و رشد مو های بدن می شود.

با اینکه تستوسترون را به عنوان یک هورمون مردانه می شناسند اما در بدن خانم ها نیز به مقدار کمی تولید می شود.

 

علت مصرف استروئیدهای آنابولیک چیست‌؟

چیزی حدود بیش از 100 نوع استروئید آنابولیک داریم و ورزشکاران خصوصا بدنسازان از آن ها استفاده می کنند. زیرا استروئیدهای انابولیک اثرات مشابهی با تستوسترون دارند و در نتیجه باعث رشد و حجیم شدن توده عضلانی در افراد می شود ( برای اطلاع بیشتر از اثرات این ها می توان به مقاله ای که در مورد مکمل‌های افزایش تستوسترون آماده کرده ایم مراجعه نمایید).

 

عوارض مصرف استروئیدها چیست؟

عوارض مصرف استروئیدها چیست

بیشترین بحث در بین افرادی که از استروئید ها خصوصا آنابولیک ها استفاده می کنند در مورد عوارض آن ها علی خصوص تاثیر مصرف دارو استروئیدی در روابط جنسی می باشد ما در ادامه ابتدا به عوارض مشترک و سپس به عوارض اختصاصی برای آقایان و خانم ها خواهیم پرداخت.

 

عوارض مشترک

  • بروز عوارض پوستی مثل آکنه
  • ریزش مو و بروز طاسی
  • افزایش وزن
  • تاثیر بر خلق و بروز پرخاشگری
  • اختلال در خواب
  • افزایش فشار خون
  • بروز مشکلات کبدی مثل یرقان

 

عوارض مخصوص خانم ها

  • افزایش رشد موهای بدن و صورت
  • بروز ویژگی های مردانه و از بین رفتن خصوصیات زنانه مثل کلفت شدن صدا و کوچک شدن سینه ها
  • اختلال در دوران قاعدگی

 

عوارض مخصوص آقایان

  • آتروفی (کوچک شدن)‌ بیضه ها
  • ژنیکوماستی (بزرگ شدن سینه ها)
  • درد در هنگام ادرار
  • ناتوانی جنسی (ناتوانی در نعوض)
  • ناباروری از طریق کاهش تعداد اسپرم

 

موشکافی اثر مصرف دارو استروئیدی در روابط جنسی

مصرف دارو استروئیدی در روابط جنسی

بحث اثر مصرف دارو استروئیدی در روابط جنسی و توانایی تولید مثل بیشتر در آقایان مطرح می باشد. زیرا که در آقایان هورمون تستوسترون نقش بسیار حیاتی در عملکرد سیستم تولید مثل شان (‌از جمله قسمت های مهم می توان به اپی دیدیم – غده سمینال وزیکل – پروستات و خودآلت تناسلی اشاره کرد‌) دارد در ادامه اثرات مختلف آن ها بررسی می کنیم.

مصرف استروئید آنابولیک باعث می شود فعالیت هایپوتالاموس سرکوب شود در نتیجه ترشح دو هورمون LH و FSH کاهش یابد این دو هورمون نقش مهمی در فرآیند اسپرماتوژنر‌ (‌تولید اسپرم)‌ دارند. نهایتا اثر مصرف دارو استروئیدی در روابط جنسی و باروری افراد به صورت کاهش تعداد اسپرم (آزواسپرمی)‌ و تغییر شکل اسپرم مشخص می شود.

با مصرف استروئید سطح تستوسترون بدن بالا می رود این اتفاق باعث می شود تا تولید تستوسترون در بیضه ها متوقف شود طی این فرایند اندازه بیضه ها کاهش خواهد یافت و پیامد این اتفاق کاهش میل جنسی و همچنین اختلال نعوذ خواهد بود.

مطالعه بیشتر: تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی

آیا ایجاد اختلال با مصرف دارو استروئیدی در روابط جنسی حتمی ست؟

تمام عوارضی که برای مصرف دارو استروئیدی در روابط جنسی در بالا برشمردیم ممکن است در هر فردی رخ ندهد و یا از یک شخص به شخص دیگر متفاوت باشد اما آن چیزی که در این زمینه طی مطالعات مختلف نشان داده است این است که اگر دوره مصرف استروئید کوتاه (در حد چند روز یا چند هفته) باشد معمولا عارضه خاصی به همراه ندارد. ولی مصرف طولانی مدت آن ها در طی چند ماه یا چند سال می تواند عوارض مختلفی را برای فرد به همراه داشته باشد به همین دلیل مصرف طولانی مدت آن ها معمولا توسط پزشک و در بیماری ها و شرایط خاص تجویز می شود.

 

راهکارهای لازم برای کاهش عوارض استروئیدها

همانطور که دیدیم این داروهای هورمونی می توانند با عوارض زیادی همراه باشند همچنین اشاره کردیم که اثر مصرف دارو استروئیدی در روابط جنسی به چه صورت است راهکار اصلی برای کاهش این عوارض استفاده از آن به روش های زیر است:

مدل چرخه ای (cycling)‌: در این نوع مصرف افراد طی یک دوره زمانی از استروئیدها استفاده می کنند و سپس مصرف خود را برای مدتی قطع می کنند تا بدن به اصطلاح پاکسازی شود و مجددا از آن ها استفاده کنند.

مدل انباشته کردن (staking): در این روش برای پاسخ سریع تر و جلوگیری از استفاده طولانی مدت از دو یا چند استروئید به صورت همزمان استفاده می شود.

 مدل هرمی (pyramiding): در این روش ما در ابتدا با کمترین دوز یک یا دو یا حتی بیشتر استروئید آنابولیک شروع می کنیم و در طی زمان به مرور دوز آن را افزایش می دهیم تا به حداکثر دوز برسیم در این حالت مصرف استروئید را  برای مدتی قطع می کنیم.

 

سخن آخر

ما سعی کردیم در این مطلب با معرفی استروئید ها به عوارض ناشی از مصرف آن ها خصوصا اثر مصرف دارو استروئیدی در روابط جنسی بپردازیم. توصیه ما این است که اگر شما ورزشکار حرفه ای نیستید بهتر است بجای استفاده از هورمون ها و اینکه یک شب هرکول شوید با رعایت اصول تغذیه در کنار تمرینات اصولی و خوردن مکمل ها (‌که می توانید از سایت ما معتبر ترین و بهترین مکمل ها را تهییه نمائید) به اهداف و تناسب اندام تان برسید. ولی اگر ورزشکار حرفه ای هستید و یا بعنوان یک ورزشکار معمولی تصمیم گرفته اید که از هورمون ها و استروئید ها استفاده کنید حتما در مورد آن ها تحقیقات کاملی انجام دهید و سپس زیرنظر پزشک اقدام به مصرف نمائید و در صورت بروز هرکدام از عوارضی که گفتی حتما با یزشک مشورت کنید ممنون از اینکه تا پایان این مطلب با ما همراه بودید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *